نحوه راه اندازی خبرنامه یا ایمیل مارکتینگ

توسط در دیجیتال مارکتینگ, طراحی وب سایت دسامبر 15, 2019

خبرنامه یا ایمیل مارکتینگ چیست و چرا باید به فکر راه اندازی آن باشید ؟

راه اندازی خبرنامه یا ایمل مارکتینگ یکی از ضروریترین کار هایی هست که شما باید برای کسب و کار خود انجام دهید،حتما شما هم تا به حال انواع و اقسام ایمل ها را با مطالب و ظاهر رنگارنگ در صندوق ورودی ایمل خود دریافت کرده اید،اکثر این ایمیل های بخاطر دلایلی مثل عضو شدن در خبرنامه یک وب سایت،ثبت ایمل در یک وبسایت به منظور استفاده از سرویس های آن وب سایت و … دریافت می کنید.اما چطور باید یک خبرنامه ایجاد کنیم و محلی در وبسایت به منظور جمع کردن ایمل و بعد از آن چطور ایمیل برای آن ها بفرستیم ؟ در ادامه این مطلب مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد.

گام اول آشنایی با سرویس های ارسال ایمیل جمعی است

در پست ایمیل مارکتینگ چیست؟ با این سرویس های آشنا شده ایم و در این پست به جزئیات و امور فنی آن خواهیم پرداخت.در ابتدا شما باید راهایی برای جمع کردن ایمل داشته باشید،اما اگر در فکر خرید بانک ایمیل هستید که ادعا می کنند هزاران ایمل فعال و واقعی را یکجا با هزینه ناچیز را در اختیار شما قرار می دهند،اگر نگویم کاملا حداقل مطمعن باشید که نتیجه خوبی نخواهید گرفت.بدون شک اگر خود شما هم ایملی را از یک وبسایتی که نمی شناسید دریافت کنید نه تنها آن را باز نخواهید کرد بلکه شاید آنرا مستقیم بعنوان اسپم در نظر بگیرید و اقدام به گزارش اسپ آن کنید که عواقب زیادی برای فرستنده آن خواهد داشت و  از طرف سرویس های میلینگ فرستنده آن جریمه خواهد شد.

پس چگونه باید ایمیل هایی را جمع کنیم که نتیجه خوبی از آن بگیریم ؟

اولین نکته این است که تا حد امکان سعی کنید طوری ایمل های را جمع کنید که از کاربر اجازه فرستادن ایمل تجاری را گرفته باشید.برای این منظور کافیست مطالب مفید و رایگان تولید کنید و در انتهای آن فرمی را قرار دهید و از کاربر برای دریافت مطالب رایگان بیشتر بخواهید که ایملش را وارد فرم کند. و یا اگر کاربر ایملی را به منظرو خرید محصولی در وب سایت شما ثبت کرده است می توانید برای معرفی محصولات دیگر خود به او ایمیل بدهید.

راه اندازی خبرنامه در ورد پرس

برای راه اندازی ایمل مارکتینگ در وردپرس پلاگین های زیادی در دسترس است که اکثر آن ها مانند سایر پلاگین های وردپرس بخشی از خدمات خود را رایگان در اختیار کاربران می گذارند.پلاگین میل چیمپ یکی از این پلاگین هاست.

مرحله اول ثبت نام در میل چیمپ و دریافت کد API

1- پلاگین mailchimp را به وب سایت خود اضافه کنید.

2-به وب سایت mailchimp بروید و در آنجا ثبت نام کنید.

3-بعد از ثبت نام و فعال سازی اکانت،در صفحه plans گزینه free plan  را انتخاب کنید تا به مرحله بعد برای کامل کردن مشخصات اکانت خودتان بروید. “دقت داشته باشید که در این مرحله از شما درباره ماهیت وب سایت سوالاتی خواهد شد که باید به درستی پاسخ بدهید” بعد از آن شما داشبرد منتقل خواهید شد.

در اینجا شما باید یک کد API را از mailchimp  دریافت کنید و آن را داخل پلاگین mailchimp وارد کنید.برای این کار به قسمت راست صفحه روی اکانت خود کلیک کنید و به گزینه profile را انتخاب کنید.بعد از آن در قسمت میانی صفحه گزینه extra را انتخاب و بعد گزینه API key را بزنید.در اینجا گزینه create an API key  را بزنید.بعد از ایجاد API  آن را کپی کنید.این کد درواقع پلاگین mailchimp موجود در وب سایت شما را به سرور میلینگ mailchimp متصل می کند.

  • مرحله دوم وب سایت شما و اتصال آن به میل چیمپ

بعد از دریافت API کد به وب سایت وردپرسی خود بروید و به قسمت پلاگین میل چیمپ بروید و کد کپی شده را در قسمت API keys وارد کنید و گزینه save changes را بزنید.در صورت درست بودن کد شما تغییرات با موفقیت ثبت شده و گزینه no connected به حالت connected به رنگ سبز در خواهد آمد.

  • مرحله سوم ایجاد فرم هایی برای جمع کردن ایمل از سطح وب سایت

اینجا می خواهیم که یک فرم برای جمع آوری ایمیل های مخاطبین در قسمت های مختلف وب سایت قرار دهیم،این ایمل های وارد شده در این فرم های مستقیما به اکانت میل چیمپ ما در قسمت subscribers  خواهد رفت.برای این کار به گزینه Forms پلاگین میل چیمپ را انتخاب کنید و بعد از انتخاب اسم برای فرمتان گزینه add new form  را بزنید.بعد از ایجاد فرم،می توانید آنرا با کد های آماده ای که در بالای فرم قرار دارند شخصی سازی کنید و موارد بیشتری را به فرم اضافه کنید.

همچنین از گزینه appearance  میتوانید رنگ و روی فرم خود را تغییر دهید.درصورتی که کدینگ هم بلد باشید می توانید خودتان هر تغییری که بخواهید را در فرم ایجاد کنید.بعد از اعمال شخصی سازی ها و تغیرات مورد نظرتان فرم را ذخیره کنید و بعد short code فرم را که در بالای قسمت ویرایش فرم است کپی کنید و به هر قسمتی از وب سایت که میخواهید قرار دهید.پیشنهاد می شود فرم خود را بصورت پاپ آپ نیز در صفحاتی که مناسب می دانید استفاده کنید.

تنظمیات بیشتری را نیز در قسمت settings میتوانید داشته باشید،مثلا گزینه Use double opt-in?  برای این است که اگر کسی ایمل خود را وارد کرد فرم تائید عوضیت باریش فرستاده شود و بعد از آن شما بتوانید ایمیل برایش بفرستید یا که نه مستقیم بعد از پر کردن فرم شما قادر باشید برایش ایمل بفرستید،پیشنهاد من گزینه no هستش،در اینصورت مشترک شما مجبور نیست برای تائید عضویت کار دیگری را انجام دهد. و یا گزینه tags که به شما این امکان را می دهد که هر کسی که از طریق این فرم ثبت نما کند با عنوان خاصی تگ شود مثلا “مخاطبین صفحه محصولات” نظر من استفاده از تگ های مختلف برای فرم های مختلف در سطح وب سایت است.در این صورت شما می توانید مخاطبین خود را دسته بندی کنید و ایمل های مخصوص هر کدام را برایشان بفرستید.

مرحله چهارم ایجاد ایمیل اتوماتیک و یا دستی و زمانبندی شده برای در سرور میل چیمپ و ارسال اولین ایمیل

بعد از این همه تنظیمات و حالا که میتوانید ایمل جمع کنید شما باید به سرور میل چیمپ بروید و ایمل های مختلفی از  قبیل ایمل خوش آمدگویی،ایمل مناسبتی و … را برای ارسال به مشترکین خود درست کنید.

ابتدا به پنل کاربری خودتان در میل چیمپ بروید و در قسمت سمت بالای سمت راست صفحه زوی گزینه campaign کلیک کنید.بعد از آن روی گزینه try it out کلیک کنید،بخاطر داشته باشید که چون برای اولین بارتان هست که میخواهید کمپینی ایجاد کنید این گزینه به این صورت در دسترس شما می باشد و در دفعات بعد بصورت دیگری در همین صفحه قرار دارد.

بعد از کلیک بر روی گزینه try it out شما به صفحه زیر می روید و باید اولین ایمل خودتان را طراحی کنید،این ایمل درواقع ایمل خوش آمد گویی به مخاطبین شما هست.گزینه اول امکان انتخاب نوع ارسال که مثلا سریع بعد از ثبت نام باشد یا با تاخیر و یا اینکه به چه دسته