CRM معرفی و ضرورت استفاده

توسط در دیجیتال مارکتینگ ژانویه 7, 2020

فواید و ضرورت استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management است.همونطور که از معنای عبارت مشخصه یعنی مدیریت ارتباط با مشتری.شاید از خودتون بپرسون مگه چجور ارتباطی میتونه بین مشتری و صاحب یه کسب و کار وجود داشته باشه ؟ باید بهتون بگم که چجور ارتباطی ممکنه وجود نداشته باشه ! شاید اگه ما صاحب یه کسب و کار کوچیک باشیم حرف زدن درباره CRM بیشتر یجور مزاح باشه اما در ابعاد بزرگتر بدون یه سیستم حرفه ای CRM شرکت شما زیاد دوام نمیاره.همراه من باشید تا پرده از راز ضرورت CRM یا سیستم  مدیریت ارتباط با مشتری بردارم.

یه مثال ساده برای CRM

سرتونو درد نیارم و با یه مثال ساده بگم که CRM یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یعنی چی.فرض کنید شما یه آرایشگاه زنانه دارید و مثلا 35 تا مشتری دائم دارید که همیشه برای اصلاح پیش شما میاند.فرض کنید که یکی از این 35 نفر بعد از یه وقفه 1 ساله داره پیش شما میاد.اینجا چندتا سوال پیش میاد،چرا این مشتری بعد از 1 سال داره پیش شما میاد ؟ آیا ناراضی بوده از دفعه آخر ؟ آیا آدرس شمارو گم کرده بوده ؟.اگه شما یکمی به مدیریت ارتباط با مشتری اعتقاد داشتید،ممکن بود چند ماه بعد از غیبت مشتریتون از حال او جویا بشید یا دلیل غیبتش رو ازش بپرسید و … در اون صورت مشتریتون شاید شمارو برای 1 سال ترک نمی کرد.

فواید اجرای یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

در مثال بالا هر چند که ابتدایی و ساده بود اما فهمیدیم که مدیریت رابطه و تعاملاتمون با مشتری میتونه به کسب و کارمون سود برسونه و یا حداقل جلوی ضرر رو بگیره اما قطعا به این مثال ختم نمیشه و بقول معرف قضیه خیلی جدی تر از این حرفاست.شرکت های بزرگ از نرم افزار های بسیار پیشرفته و پیچیده ای برای مدیریت ارتباطاتشون با نه فقط مشرتیان بلکه همکاران و تامین کنندگان کسب و کار خودشون استفاده می کنند که اطلاعات بسیار ریز و سازماندهی شده ای را از اون ها دراختیارشون قرار میده و میتونند با استفاده از این اطلاعات هم بازارشون رو گسترش بدند و هم به رشد خودشون با سرعت بی